Wysokie obcasy, ważne spotkanie, spóźniony pociąg, a w nim ja PASAŻER linii kolejowych i co dalej … ?
Prawdą jest, że lubimy się spóźniać – “może nie ta sukienka, tylka ta czarna”, “ubieram buty i wychodzę… tylko które?”, “nie zdążyłam dokładnie się pomalować, a w życiu tak z domu nie wyjdę”… Panowie często tego nie rozumieją, ale te spóźniania są przecież dla WYŻSZYCH celów :). Musicie jednak przyznać, że jak już się spóźniamy nie z własnej winy, to potrafi nas to doprowadzić do białej gorączki.
Polskie Koleje Państwowe – nie znam nikogo, kto nie miałby z nimi przygody. Wyobrażacie sobie, że raz jechałam 7 godzin na trasie 100 kilometrów?! I jak tu się nie zdenerwować?
Emocje w zenicie, aż się chce rzucić czymś w konduktora.
Nie potrafię ostudzić emocji, ani podpowiadać Wam jak sobie z nimi radzić, ale chciałabym Was nauczyć jakie są Wasze prawa w trakcie podróży naszymi liniami kolejowymi, aby każda z Was wiedziała o ich istnieniu oraz potrafiła je w odpowiedni sposób wykorzystać jak zdarzy się taka konieczność.
1. Przewożenie rzeczy czyli wasze bagaże :
Za bagaże, które pozostawiamy w miejscu do tego wskazanym, bez możliwosci sprawowania nad nimi nadzoru (np. stojaki na początkach przedziału), przewoźnik będzie odpowiadał niezależnie od winy.
Oznacza to mniej więcej tyle, że gdy pociąg gwałtownie zahamuje i nasz bagaż wyleci oraz roztłucze się wraz z jego zawartością, bez względu na to czy gwałtowna zmiana prędkości była usprawiedliwiona czy też nie – mamy prawo do wynagrodzenia szkody.
Za te jednak bagaże, które mamy pod nadzorem, przewoźnik odpowie tylko wtedy, gdy szkoda wyniknie z jego winy, a takie sytuacje są rzadkością.
Pilnujcie więc swoich torebek na siedzeniach! 🙂
2. Rezygnacja z przejazdu czyli nagła zmiana planów :
Zrezygnować z przejazdu możemy zawsze przed jego rozpoczęciem albo w jego trakcie, w miejscu zatrzymania pociągu. Jeżeli rezygnujecie w trakcie przejazdu na którejś ze stacji, nie zapomnijcie poprosić konduktora o poświadczenie na bilecie rezygnacji względem określonego etapu podróży. Z takim biletem (poświadczonym lub też w ogóle nieskasowanym) udajemy się do kasy, gdyż mamy prawo zwrotu należności stosownej do niewykorzystanego biletu. Od tej kwoty będzie jednak potrącone tzw. odstępne, którego wysokość jest zależna od przewoźnika.
Uwaga! Przewoźnik nie może potrącić wam odstępnego, jeżeli rezygnujecie z przejazdu z przyczyn wystepujących po jego stronie np. nie mogłyście wejść do wagonu gdyż pociąg był zatłoczony, nastąpiła przerwa w ruchu pociągów czy też odwołano pociąg.
3. Zmiana warunków przejazdu tj. nieoczekiwane zmiany w podroży :
Jeżeli nagle zmieniły nam się plany, a nie chcemy rezygnować z przejazdu, tylko planujemy zmienić jego “warunki”, takie jak miejsce podróży, rodzaj pociągu, klasa wagonu, termin odjazdu.
Możemy to zrobić albo podczas podróży albo przed jej rozpoczęciem. Przy czym za tę zmianę nie poniesiemy żadnych kosztów oprócz tych, które są związane z dokonaną przez nas zmianą.
4. Odwołanie pociągu czyli niespodziewane zmiany po stronie przewoźnika:
Waszym podstawowym uprawnieniem jest możliwość żądania poświadczenia odwołania pociągu przez przewoźnika. W celu otrzymania takiego poświadczenia kierujemy się do konduktora lub pracownika punktu informacyjnego znajdującego się na stacji. Taki papierek może przecież Wam “uratować życie” przed wściekłym szefem, obrażoną za spóźnienie przyjaciółką czy też zazdrosnym partnerem 🙂
W przypadku odwołania pociągu przed rozpoczęciem przewozu, albo w jego trakcie, w związku z wystąpieniem okoliczności uniemożliwiających kontynowanie podróży, przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia Wam zastępczych środków transportu.
Uwaga! Ani przewoźnik kolejowy, ani przewoźnik zastępczy nie może żądać od Ciebie jakichkolwiek dodatkowych płatności. Co więcej, jeżeli przewóz zastępczy jest tańszy niż pierwotny, będzie on zobowiązany zwrócić Ci tę różnicę.
Jeżeli jednak jesteś tak obrażona na PKP, że masz gdzieś dalszą podróż, bo przez opóźnienie nie ma sensu się fatygować, możesz żądać zwrotu całej należności za bilet, a dodatkowo zażądać darmowego przejazdu w miejsce rozpoczęcia podróży (o ile pociągi w drugą stronę kursują 🙂 )
5. Utrata skomunikowania nie z naszej winy:
Do niektorych miejscowości nie ma możliwości dojechać bez przesiadki, a gdy kupujecie bilety z przesiadką niarzadko czas na jej dokonanie oscyluje koło kilku – kilkunastu minut. Co więc zrobić, gdy Wasz pociąg jest na tyle opóźniony, że nie zdążycie się przesiąść?
Pierwszym krokiem jest udanie sie do konduktora o poświadczenie opóźnienia pociągu. Z takim poświadczeniem udajemy sie do kasy biletowej lub innego punktu obsługi, gdzie możemy żądać zwrotu należności za cały przejazd oraz bezpłatnego powrotu do miejsca rozpoczęcia podróży.
6. Opóźnienie pociągu czyli ambaras organizacyjny:
Czyli to z czym mamy do czynienia najczęsciej 🙂
Jeżeli dowiadujemy się o opóźnieniu jeszcze przed rozpoczęciem podróży mamy prawo zarówno zrezygnować z przejazdu i żądać zwrotu całej należności, jak również mamy prawo zmienić termin lub też trasę przejazdu.
W przypadku jednak gdy już jesteśmy w pociągu,a pociąg się spóźnia, możemy wykorzystać wiele innych przysługujących nam uprawnień.
Pierwszym z nich jest prawo do żądania poświadczenia o opóźnieniu. Następnie zaś możemy rezygnować z dalszej podróży i otrzymać zwrot należności za podróż niezrealizowaną, zmienić termin lub trasę dalszej podróży lub rezygnować z dalszej podróży jeżeli stała się bezcelowa w kontekście pierwotnego planu podróży oraz otrzymać zwrot całej należność oraz bezpłatny powrót do miejsca rozpoczęcia podróży.
Uwaga! Przewoźnik, może zażądać udowodnienia owej bezcelowości np. poprzez okazanie mu zaproszenia na spotkanie, koncert lub inne wydarzenie, w którym wskazana jest godzina rozpoczęcia niniejszego wydarzenia.
Co więcej, nie tracąc uprawnienia do dalszej podróży, możemy żądać rekompensaty za opóźnienie, która wynosi przy opóźnieniu w zakresie 60 – 119 minut – 25% ceny biletu, przy opóźnienie powyżej 120 minut – 50% ceny biletu.
Rekompensaty tej możemy dochodzić w kasie biletowej za okazaniem poświadczenia opóźnienia pociągu. Prawo do rekompensaty nie będzie nam jednak przysługiwało, jeżeli zakupiliśmy bilet za kwotę mniejszą niż 4 euro.
Dziewczyny! Mam nadzieję, że ta garstka wiadomości przyda Wam się podczas rozmaitych wojaży. Mi wypada życzyć Wam już tylko szczęśliwego dotarcia do celu i jak śpiewała Maryla Rodowicz:
“Wsiąść do pociągu, byle jakiego,
nie dbać o bagaż, nie dbać o bilet,
ściskając w ręku kamyk zielony
patrzeć jak wszystko zostaje w tyle.”