ZROBIŁAM NIETRAFIONY PREZENT ŚWIĄTECZNY. CZY MOGĘ GO ZWRÓCIĆ ? CO ROBIĆ ?
Zapach świerku, kapusty z grzybami, nuta kolędy, pierwsza gwiazdka na niebie, a jak pierwsza gwiazdka to i prezenty… nieodłączny element świąt, nie wiem jak Ty ale ja bardzo lubię dostawać i dawać najbliższym prezenty gwiazdkowe 🙂
Zakupowe szaleństwo trwa w najlepsze, zapewne jesteś w trakcie odhaczania pozycji na liście prezentowej dla najbliższych?
Zdarza się jednak, że pomimo najszczerszych chęci nie udaje nam się naszego bliskiego uszczęśliwić i trafić w jego gust.
Nic straconego. Jest na to kilka rozwiązań, które mam nadzieję, uspokoją Cię i zaoszczędzą stresu podczas świątecznych sprawunków.
To, jakie prawo w przypadku nietrafionego prezentu przysługuje Ci jako konsumentowi? zależy przede wszystkim od miejsca dokonania zakupu.
PREZENTOWE ZAKUPY W SKLEPIE STACJONARNYM:
CZY MAM PRAWO DO WYMIANY, ZWROTU PREZENTU:
Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie jest wymarzonym upominkiem dla obdarowanego, zależy tylko i wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy.
Przepisy prawa nie przewidują możliwości odstąpienia od umowy, jeśli dokonałaś zakupu w tradycyjnym sklepie, na szczęście jednak, z racji dbałości o swoich klientów co raz więcej stacjonarnych sklepów wychodzi naprzeciw swoim klientom i decyduje o fakcie przyjmowania zwrotów lub realizacji wymian.
Zasady niniejszych reguł zakupowych sprzedawca określa samodzielnie, to on decyduje czy przysługuje Ci prawo do zwrotu towaru zakupionego w regularniej cenie, czy też nie… to sprzedawca ma prawo określać własne warunki, np. termin ewentualnego zwrotu, wymiany; wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek…
Zanim dokonasz zakupu prezentowego, zapytaj sprzedawcy, czy będziesz mogła zwrócić lub wymienić towar gdyby się okazał on nieudanym zakupem, jeśli tak to w jakim terminie.
Warto w przypadku zgody sprzedawcy, poprosić celem ułatwienia sobie później wymiany lub zwrotu niedobranego prezentu, o poświadczenie na paragonie tego faktu i przystawienie firmowej pieczątki sklepu.
WADLIWY PREZENT I CO DALEJ:
Jeśli Twój gwiazdkowy prezent nie zadziała prawidłowo, w myśl ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z 2002 r.) możesz taki towar zareklamować.
Zasady reklamacji:
reklamację składasz w sklepie na piśmie,
możesz zawnioskować o wymianę towaru na inny działający lub jego naprawę. Jeżeli naprawa nie jest możliwa, a drugiego takiego samego produktu nie ma w magazynie sklepu, sprzedawca zobowiązany jest zwrócić Ci pieniądze,
termin jaki wiąże sprzedawcę wynosi 14 dni, tyle czasu ma sprzedawca na ustosunkowanie się do złożonej reklamacji,
jeżeli nie otrzymasz odpowiedzi w ciągu 2 tygodni, uważa się, iż sprzedawca uznał reklamacje za uzasadnioną,
prawo do reklamacji przysługuje Ci przez dwa lata od daty dokonania zakupu, jeśli zauważysz, że towar jest niezgodny z umową, masz dwa miesiące na powiadomienie o tym fakcie sprzedawcy.
Prawo gwarancji Twoim wyborem:
możesz skorzystać z gwarancji, jeśli została dołączona przez sprzedawcę do prezentu jaki zakupiłaś, Ty decydujesz czy bardziej Ci się opłaca skorzystać z praw wynikających z gwarancji czy też z prawa do reklamacji towaru niezgodnego z umową.
Paragon lub wyciąg z konta jako dowód zakupu:
Nieeleganckie jest przy wręczaniu prezentu, dać obdarowanemu paragon zakupu, niezbędny do złożenia reklamacji. Ja zachowuję paragon i wskazuję, obdarowanemu, że w przypadku jakiegoś problemu z prezentem, paragon czeka u mnie.
Pamiętaj jednak, że nie tylko paragon jest dowodem zakupu, do reklamacji wystarczy też dołączyć wyciąg bankowy, na którym widnieje transakcja dokonanego przez Ciebie zakupu kartą kredytową/płatniczą, faktura, a nawet zeznania osób, które Ci towarzyszyły podczas zakupów.
PREZENTY ZAKUPIONE PRZEZ INTERNET:
CZY MOGĘ ZWRÓCIĆ PREZENT ON-LINE?
Jeśli kupiłaś prezent przez internet, sytuacja jest zdecydowanie prostsza.
zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta, przysługuje Ci prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość w terminie do 14 dni od dnia otrzymania towaru,
masz prawo zwrotu nieudanego prezentu, niezależnie od tego, czy posiada on jakąkolwiek wadę czy też nie,
możesz odesłać taki towar, nie podając przyczyn jego zwrotu,
koszty przesyłki pokrywasz Ty, nie sklep,
możesz zwrócić towar zakupiony zarówno przez internet, przez telefon, w ramach sprzedaży wysyłkowej.
Pamiętaj, że nie każdy prezent zakupiony online możesz zwrócić, zwrotowi nie podlegają takie artykuły jak:
produkty wykonane na Twoje indywidualne zamówienie np. spódnica uszyta na miarę,
produkty ulegające szybkiemu zepsuciu lub mające krótki termin przydatności do użycia np. artykuły spożywcze,
rozpakowane płyty muzyczne lub filmowe itp.
W JAKI SPOSÓB DOKONAĆ ZWROTU TOWARU ?
aby zwrócić zakup, musisz wysłać do e-sklepu oświadczenie o odstąpieniu od umowy ( wzór oświadczenia – tutaj – w razie gdybyś znalazła się w potrzebie) , możesz to zrobić w formie listownej lub e-mailowej,
do zachowania terminu 14-dniowego wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem,
zwrotu towaru musisz dokonać niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od złożenia oświadczenia, liczy się data nadania,
jeśli sprzedawca nie poinformował Cię o przysługującym prawie do odstąpienia od umowy, czas na zwrot wydłuża się aż do 12 miesięcy od otrzymania towaru,
pamiętaj, że sprzedawca nie może wymagać dowodu zakupu w formie paragonu, faktury, czynność tę możesz potwierdzić np. powołując się na potwierdzenie płatności lub e-mail z potwierdzeniem transakcji.
ILE MI ZWRÓCI SPRZEDAWCA ?
sprzedawca zobowiązany jest do zwrotu równowartości ceny zakupionego przez Ciebie towaru oraz kosztów doręczenia zamówienia,
w przypadku kosztów doręczenia sprzedawca odpowiada tylko do zwrotu wysokości odpowiadającej najtańszej opcji dostawy, jaka była możliwa podczas składania zamówienia w zakresie wybranego przez Ciebie towaru,
Ty ponosisz natomiast koszty odesłania zwracanego towaru do e-sklepu tj. opakowania i nadania,
w sytuacji, gdy dostawa towaru była „gratis”, czyli została wliczona w cenę towaru lub przedsiębiorca sam bierze na siebie jej koszty, to sprzedający musi zwrócić Ci całą kwotę, jaką zapłaciłaś za towar.
Sprzedawca powinien zwrócić Ci pieniądze niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od otrzymania Twojego oświadczenia o odstąpieniu. Sprzedawca może się wstrzymać ze zwrotem płatności do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez Ciebie dowodu odesłania nietrafionego prezentu.
A CO JEŚLI ZAKUPIONY TOWAR JEST ZNISZCZONY?
dokonując zakupów w sklepie internetowym, masz pełne prawo obejrzeć i wypróbować daną rzecz tak, jak w normalnym, stacjonarnym sklepie.
możesz przymierzyć odzież, zdjąć opakowanie, przy zakupie butów możesz je przymierzyć, przejść się po pokoju, oczywiście spacer wykluczony.
w niektórych wypadkach dozwolone testowanie może doprowadzić do zniszczenia towaru, możesz wówczas nie otrzymać pełnej zapłaty za zwrócony towar, gdyż zgodnie z art. 34 ust. 4 ustawy konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
Warto znać swoje prawa, aby w razie chęci zwrotu np. nietrafionego prezentu, móc zwrócić go do sklepu.
Mam nadzieję, że dzięki tym informacjom będziesz spać spokojnie, a Twoja radość obdarowywania pozostanie niczym niezmącona, nawet w sytuacji gdyby Twój prezent okazałby się niewłaściwym.
Bądź uważna i ostrożnie podchodź do zakupów w tym świątecznym szale.
Spokojnych Świąt oraz samych udanych prezentów życzę.